Biebbeheer in groep 7
Op De Kring schijnen we elkaar graag bij op verschillende manieren. Een voorbeeld daarvan is het biebbeheer van groep 7. Elke ochtend is onze schoolbibliotheek geopend van half 9 tot 9 uur. Kinderen uit groep 3 t/m 8 kunnen dan hun leesboek komen ruilen. In onze schoolbibliotheek ‘werken’ dagelijks twee kinderen uit groep 7. Ze nemen de boeken weer in, helpen jongere kinderen met het maken van een boekkeuze, scannen de boeken en bibliotheekpassen uit en houden de bibliotheek netjes.
Pleinmediation groep 8
Een andere manier waarop de bovenbouwers anderen kunnen bijschijnen is de pleinmediation. Elke pauze staan er ook vier kinderen uit groep 8 extra op ons kleuterplein. Net als de overige pleinwacht hebben ook zij een opvallend hesje aan. Ze helpen de jongere kinderen waar nodig. Samen een zandtaartje bakken, kinderen troosten of helpen om het spel om gang te brengen. Oog hebben voor een ander en zorgen voor elkaar vinden we heel belangrijk. Als het tijdens de pauze buiten regent dan komen ze gewoon in de klas om te helpen. Samen komen we verder!
Kamp groep 7 en 8
In groep 7 gaan alle kinderen op hapskamp. Diep in het bos ligt een prehistorisch dorp uit de ijzertijd. We gaan samen drie dagen een mooie tijdreis maken naar 500 voor Christus. In het leven van die tijd is intensief samenwerken, vindingrijkheid, doorzettingsvermogen en de nodige lef van belang. Het is zowel een groot avontuur als een bewustwording van alle hedendaagse gemakken en luxe die we nu hebben. We gaan onder andere koken boven open vuren, schapen hoeden, speren maken en houthakken. Een onvergetelijke ervaring die heel mooi aansluit op onze visie van het Kringkind!
In groep 8 gaan we op eindkamp. Dat kamp staat in het teken van gezelligheid en afscheid nemen van elkaar. Drie dagen allemaal leuke activiteiten en veel lol.
Als ik van school ga ...
Eind groep 8 hopen we dat onze kinderen hebben geleerd om een onderzoekende houding aan te nemen, samen te kunnen zijn, een ander (of de natuur) bij te schijnen, eigen routes te bepalen en te reflecteren. Dit alles samen met het stevig in je schoenen kunnen én durven staan. We willen kinderen leren dat ze mogen vertrouwen op hun eigen gevoel, opkomen voor zichzelf en te durven staan voor wie ze zijn en dat dat goed is.